I metodelære hadde vi om positivistisk og hermeneutisk tilnærmet tenkt vitenskap.... de ordene har allerede smuldret bort. Poenget er videofilmen som ble satt i gang. Trodde det var en dokumentar læreren hadde i tankene men det var fjernsynsteater (bygd på bøkene til Jens Bjørneboe om doktor SemmelWeis i 1968).
Bjørneboe bør absolutt snart leses og ikke bare stirres på som noe man burde hele tiden.
Læreren hadde glemt hvor langt dette stykket egentlig var. Poenget var å vise hypoteorisk deduktiv metode for å finne ut hvorfor dødligheten var så mye høyere på en avdeling enn fra den andre. Dette hadde jeg lest men hele historien om doktor Semmelweis inneholdt mer enn som så. Autoritetene ville ikke akseptere... studentene ville bare akseptere det som sto i pensumet... en masse sannheter som rystet vitenskapen som legene driver med. De vasket ikke hendene; istedenfor å redde liv var de mordere.
"Kunnskapen" å vaske hendene eide ikke akademikerne på den tiden. Hvilket sykt skue det må være å våkne opp fra sin trygge stilling å se hva man egentlig driver med. Da er det mange som ikke ønsker sannheten velkommen.
MANGE
Selv ønsker jeg sannhet
huh.. har du svelget en fremmedordbok siden sist. hehehe
SvarSlettnei men det er jammen utfordrende tanker.
Om du går til mitt space, helt nederst over andre sine blogger og trykker på linken til Dag Ola (en fra Kvitsund) får du lese en skikkelig samfunnsfrefs.. hehe
det er bra det.. egne meninger