onsdag 31. desember 2008

Året 2008

Det er så underlig, får hvordan skal jeg klare å skrive en slags oppsummering av året. Det gikk jo svært godt i fjor, i julebrevet. Romjulen er på hell og det blir kanskje nyttår før dette brevet blir ferdigstilt? Hvordan skulle dette året gripes, beskrives, vinkles.
Nu fatter jeg mot til en inngangsvinkel, jeg skal i hvert fall prøve. Det begynner med ordet som ble delt en morgen i fjor høst, den omhandlet dette.
”Himmelens engler har en rekke oppgaver som blir gitt dem. Gud sender noen ut med tomme kurver på ryggen og denne engleskare er delt i to. Den ene gruppen har i oppgave å samle inn bønnene som rettes til Gud, mens den andre gruppen av engler skal samle inn takkgivelse som menneskene gir til Gud. De som samler inn menneskenes bønner har mye å gjøre, ja deres kurver blir fort fulle og disse englene bærer tunge kurver til Gud. Så oppfyller Gud våre bønner. Men hva med de andre englene som farter omkring på jorden, blir deres kurver like fulle? Nei og det av den enkle grunn at menneskene ikke er like flinke til å takke som å be. Slik er det om et menneske rettet en bønn som på merkelig vis blir besvart av feks Gud, så er det lett å fryde seg men vanskelig å takke. En bønn kan være den siste utvei, når intet annet vil eller kan hjelpe deg. Det koster ingenting å be, men det å takke det krever noe. Så om jeg tenker på disse englene som vender tilbake dag etter dag med tomme kurver blir jeg litt lei meg. Så jeg oppfordrer dere til å takke, hvorvidt det er stort eller smått spiller ingen rolle”Så hva har vi egentlig å takke for?
Kan vi bli flinkere til å takke for det vi har fått, livet feks, enda et år med alle sine dager. På denne måten prøver jeg å omtale året 2008.
Takk for mor og for far og at Du bevarer deres hjerter – dere forgyller mitt liv
Takk at mine søstere opplever kjærlighet og glede
Takk for en god vinter – snøen som bar skiene mine på vei til fjøs og fjells
Takk for et spennende etableringskurs og englevakt på bilveien
Takk for alle nye perspektiver – gjennom folkene jeg har møtt og lesestoff
Takk når vi reiser og lærer hverandre bedre å kjenne
Takk at folk bekrefter meg som person – og at jeg kanskje kan gjøre det samme
Takk for at Du bevarer min fot forbi snublesteiner – akk hvor mange det kunne godt galt – men du var alltid der
Takk for lille Isak – elsket av sine foreldre – ja takk for den nyfødte lillegutten som kom til verden 24.oktober – lille nevø og livet som ligger foran deg.
Takk for alle og til alle som bryr seg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar