søndag 25. september 2005

Filosofi

Jeg har kommet til Kierkegaard. Han skrev om at mennesket søker fornøyelser kontra å ha det kjedelig (estetisk), rett eller galt (pliktmoral) eller. Så kan mennesket skifte stadium mellom disse og i beste fall så ønsker man å ha en TRO. Mange ting skyver en ut på stupet og en kan velge å balansere videre.
Jeg ønsker å smile til skaperen og nettopp dette leste jeg da jeg kuttet haka. det er mye jeg gjør som jeg gleder meg over sammen med herren. gjennom filosofi som liksom er toppen av refleksjoner. Jeg liker best å tro på Jesus, et fullkomment vesen, som jeg har blitt lært om og gjort meg bevisst om, han har jeg veldig lyst til å følge. Først var min tavle tom og siden har det blitt skrevet mange erfaringer på denne. Tenk når jeg var bitteliten, og alt er nytt, hva tenker jeg på, hva ville jeg. Naturen hater tomrom, når er jeg tomrom, når går jeg tom? hvorfor ser jeg stadige for meg linjer på kryss og tvers, finslepen på matematiske bestemmelser.
Hvorfor mener noen at d er så viktig å mene at livet ikke er et sjansespill. Senest i kveld, utfordret jeg skjebnen igjen, i forhold til de som bare drakk. Gikk ned til stranden alene og satt der å tenkte og hørte på musikken i turistkjernen og hadde en liten uortodoks samtale med Gud. Gleder du deg over meg? Det ble faktisk ikke regn denne kvelden og stjernene dukket fram. Det er FRI luft i sitt liv (for meg) å gjøre noe ikke alle får meg-seg at jeg gjør. Jeg hadde sovnet av tretthet etter at jeg kom til Condatum i "Cæsars overraskelse". Denne Asterix-filmen er verre å fremføre enn hos britene.
Denne bloggsiden er under utarbeiding men nå må jeg stå opp til morgenen. Det har jeg gjort nå. Tja jeg hadde rett i går og mange andre tok feil. Hjertet hører til den dere skatter til. Vel avslutter d uhøytidlige avsnittet her. Det er mer normalt at jeg skriver sånne ting i dagboka men nå havnet det noen betraktninger her også.

1 kommentar:

  1. det synes jeg var bra, kjekt å høre hva du tenker. flott med utfordringer og nornmalisere verden med noe som var normalt før, men som pluselig er unaomalt, en stille tid og samtale med gud. jes 30.15(tror jeg)hvertfall om å trekke seg tilbake og stille. jer33.3. klem*

    SvarSlett