lørdag 11. september 2010

Regnvær kaller

Nå har jeg skrevet litt på noen skoleoppgaver. Blant annet dyrevelferd, og religiøs-slakting. Jeg har gitt stemme til begge deler. Ikke deler jeg jøder eller muslimers bokstavlige og historiske forhistoriske regler. Ikke deler jeg noen glød for dagens massive slakterier som presser dyret gjennom som en ting (før det har blitt slaktet). Vitenskapen forteller om hvor fort slaktedyret mister bevisstheten med moderne utstyr (feks boltepistol i storehjernen) kontra gammelt utstyr (knivsnitt i halsen). Ja slikt er det mange som grubler over.
Etter en uke med sol har regnet meldt seg, korn og halm er berget inn her på skolen. Vi laget kompostrenke i går, en perfekt dag. Nå blir den vannet og den trenger det også, litt vann må den ha ellers vil komposteringsprosessen stoppe opp. Planlagt fjelltur denne helgen ga jeg opp. Følte at begeret rant over i forrigårs. Satt i gang dør-konkurranse sammen med en kreativ sjel i den nye klassen, så det blir spennende å se hva de vil finne på!
Jeg drømmer og våknet kl06 i morres. Notatet jeg skrev ned ble på en A4-side – en drøm med en drøm til inni seg. Jeg hører en del (spesielt sistesporet) på filmmusikken til filmen Inception som (antakelig) gjorde meg oppmerksom på dette. Rop og anklager fra mørkret. Sånne drømmer skulle / kommer ikke så ofte lenger.
Regnet laver ikke ned men demper uteaktiviteten. Finner ingen riktig avslutning – for det finnes bare fortsettelse.

1 kommentar:

  1. Inception ja...idag har vi snakket om subjekt -subjekt tenking. En skal aldri la et annet menneske bli et objekt for egne mål. Jmf Kant. Kanskje vi må tenke litt slik om dyrene også?

    SvarSlett